Nieuw Zuid

Van de zeven kaaizones kampt de kaaimuur aan Nieuw Zuid met de grootste veiligheidsproblemen. In afwachting van de definitieve stabilisatie namen we noodmaatregelen om te vermijden dat de muur zou instorten. Intussen hebben ingenieurs een permanente oplossing voor de kaaimuur uitgewerkt. Sinds april 2015 zijn de werken volop aan de gang.

Onderweg door Nieuw Zuid

Waar?

Van de Zuidersluis aan de De Gerlachekaai tot de fietstunnel van de Kennedytunnel aan de D’Herbouvillekaai.

Veiligheidswerken

De 19de-eeuwse muur in Nieuw-Zuid vertoonde al tijdens de bouw stabiliteitsproblemen. Die werden telkens lokaal verholpen. Maar recent toonden experts aan dat de muur nergens meer voldoet aan de huidige stabiliteitsnormen. Uit monitoring van de kaaimuur tussen 2007 en 2012 bleek dat de muur kantelde en zelfs in de richting van de Schelde verschoof. Scheuren en verzakkingen in de typische blauwe steen wezen op onherstelbare structurele schade.

De oude muur zullen we ontmantelen. Het oude zichtmetselwerk in natuursteen halen we daarbij voorzichtig weg, zodat we het bij de heropbouw kunnen recupereren. Op de plaats van de oude muur bouwen we vervolgens een nieuwe constructie. Die bestaat uit een aaneenschakeling van stalen buispalen en damwanden, die in de rivierbodem geheid worden.

De typische blauwe steen

De zichtbare delen van de nieuwe constructie werken we af met de typische elementen van de historische kaaimuur: de blauwe deksteen, de meerpalen of bolders en de natuurstenen muurbekleding. Aan het uitzicht van de muur verandert dus bijna niets.

De werf van de kaaizone Nieuw Zuid delen we op in vijf deelzones, samen een kleine 700 meter lang. In elke zone zullen de werken ongeveer een jaar duren.

Hoe ziet het er straks uit?

Tussen het Justitiepaleis en de Scheldekaaien komt op termijn een gloednieuwe stadswijk met woningen, winkels, openbare voorzieningen en kantoren (voorlopig geen toekomstvisualisaties).